Integrating?

Click here for information about language schools.

Tijdens de ketenconferentie Inburgering ‘Samen sterk voor de inburgeraar’ in november 2024 organiseerde Blik op Werk twee deelsessies.

In deze sessies gingen taalscholen, gemeenten, ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, re-integratiedienstverleners en overige partijen met elkaar in gesprek over duale trajecten. Een aantal belangrijke knelpunten kwamen in deze sessies naar voren. 

  • Het leren van de taal wordt versneld als mensen tegelijkertijd werken, aangezien zij dan gelijk in aanraking komen met de dagelijkse termen. Sommige werkgevers eisen echter een hoog taalniveau, maar hoe komen mensen – die de taal nog niet goed spreken – überhaupt aan werk?
  • Het verschilt per gemeente waar de nadruk binnen een duaal traject wordt gelegd: focus op leren van de taal of participeren in de maatschappij. En is het duurzaam als een inburgeraar werk heeft, dat niet helemaal aansluit op de beroepswens, maar dan wel de mogelijkheid heeft om de taal te leren?
  • In de praktijk wordt het leren van de taal bemoeilijkt door het docententekort. Een les verschuiven is niet zo makkelijk, rekening houdend met ieders privéafspraken en omstandigheden. En wordt er genoeg aandacht besteed aan de privésituaties of eventuele trauma’s, voordat een inburgeraar tijd en ruimte heeft om de taal te leren?
  • Een integrale aanpak is ontzettend belangrijk binnen dualiteit, waarbij nauwe samenwerking en commitment tussen de partijen nodig is. Elk duaal traject is namelijk maatwerk, maar wat als de partijen elkaar niet kennen of niet de juiste partijen kunnen vinden?

Bent u benieuwd wat een speeddate sessie bij u in de regio kan opleveren? Blik op Werk helpt u hierin graag verder.

Neem contact op met onze Adviseur Arbeid, Esther Rohlfs (erohlfs@blikopwerk.nl) en Adviseur Inburgeren, Senna Slangen (sslangen@blikopwerk.nl) of via 030 291 60 25