In 2022 is een groep taalscholen gestart met de pilot ‘Digitale aanwezigheidsregistratie’. Deze pilot is gestart omdat de meeste digitale administratiesystemen die binnen de inburgering worden gebruikt, (nog) niet voldoen aan de normen over aanwezigheidsregistratie in de Handleiding Keurmerk Inburgeren. Om dit op te vangen wordt op dit moment vrijwel overal gewerkt met papieren registratie, die door keurmerkhouders als tijdrovend en verouderd wordt ervaren.
Momenteel schrijven de normen 2.9.2 en 2.9.3 van de Handleiding Keurmerk Inburgeren het volgende voor:
- 2.9.2: “Deze registratie wordt vormgegeven per klas/groep en in elke les geparafeerd door alle aanwezige cursisten. De docent zet elke les een handtekening onder de lijst waarmee de docent bevestigt dat de cursisten aanwezig waren.”
- 2.9.3: “Wanneer een docent en de cursisten unieke inloggegevens hebben, dan mag de aanwezigheid ook digitaal geregistreerd worden.”
Met deze pilot is onderzocht in hoeverre digitale aanwezigheidsregistratie – ook wanneer deze niet volledig voldoet aan de bovengenoemde normen – werkbaar en betrouwbaar kan zijn.
Onlangs vond een evaluatiegesprek plaats met de pilotgroep. Daaruit kwamen verschillende mogelijkheden naar voren voor digitale aanwezigheidsregistratie die wij de komende periode verder gaan onderzoeken.
De pilot wordt formeel afgerond op 31 december 2025. Tot die tijd blijft de huidige werkwijze toegestaan voor deelnemers aan de pilot. Bij de eerstvolgende audit blijft de pilotwerkwijze nog van kracht, maar bij de audit over het jaar 2026 geldt dit niet meer.